Perlukah Senaman Bagi Ibu Mengandung Untuk Persiapan Kelahiran

Kita selalu dengar orang selalu kata orang hamil tidak boleh melakukan kerja berat dan hanya perlu berehat sahaja bagi mengelak terjadinya komplikasi pada bayi. Sebenarnya, hamil bukan menjadi alasan untuk seseorang wanita hamil duduk dan hanya goyang kaki tanpa melakukan apa-apa pergerakan.


senaman untuk ibu mengandung

Senaman memberikan kebaikan kepada tubuh badan kita, termasuk ketika hamil. Ia membantu wanita hamil untuk mempersiapkan diri menghadapi proses kelahiran. Melakukan banyak pergerakan membantu mengukuhkan otot, membina ketahanan serta memudahkan mereka mengembalikan bentuk badan asal selepas bayi dilahirkan.


senaman mempermudah persalinan

Menurut laman web khusus berpusat di Britain, babycenter.com, badan akan mengeluarkan hormon relaxin ketika mengandung yang melonggarkan sendi sebagai persediaan untuk bersalin. Sebenarnya senaman bukan hanya untuk mereka yang sedang hamil, tetapi ianya adalah perlu untuk setiap kita agar badan menjadi sihat dan cergas.



Antara kelebihan melakukan senaman ialah membantu menguatkan jantung, meningkatkan ketahanan otot, mengurangkan simptom cepat letih dan lesu, mengurangkan sakit belakang serta meningkatkan stamina. Ibu hamil disarankan melakukan senaman untuk tempoh lebih lama lagi bagi mengelak diabetes, masalah tulang, tekanan darah tinggi dan obesiti. Pada awal kehamilan, seelok-eloknya digalakkan bersenam tiga  hingga lima kali seminggu manakala tiga hingga empat kali pula dalam tempoh akhir kehamilan. Tempoh maksimum pula 40 hingga 50 minit manakala paling minimum 15 hingga 20 minit setiap kali senaman.



lakukan senaman minimum 15 -20 minit setiap kali senaman

Lakukan senaman hingga badan rasa penat dan jangan paksa badan anda melakukan lebih daripada yang terdaya. Wanita hamil juga dilarang melakukan senaman di tempat yang tinggi dan menyelam. Elak juga memakai pakaian terlalu tebal, kurang minum air putih, bersenam pada masa terik matahari, serta senaman baring selepas trimester pertama.



Nutrisi Ibu hamil

Penting bagi ibu hamil mengambil makanan yang sihat dan kaya nutrisi, bagi membekalkan nutrisi secukupnya kepada bayi yang tengah dikandung. Pilih makanan yang kaya nutrisi bukan kalori. Pemilihan sumber makanan yang betul membantu menyokong tumbesaran  janin dan meningkatkan metabolisme. Selain itu lebihkan pengambilan protein, misalnya telur, tahu, ikan, kekacang dan daging.  Pengambilan zat besi seperti bijirin, kekacang dan daging juga penting bagi menambah sel darah merah  dalam badan. Sel darah merah membantu membekalkan oksigen dalam sel badan.


set vitamin shaklee untuk ibu hamil

Set Ibu Mengandung baik untuk ibu dan bayi yang dikandung, dengan mengambil set vitamin ini ibu akan senantiasa sihat dan juga bertenaga sepanjang kehamilan. Tentunya bayi yang dikandung juga akan sihat dan perkembangannya pesat dan sihat. Anda boleh mendapatkan Set Hamil shaklee ini disini, 



 beli sekarang juga.jpg

Atau untuk anda yang tinggal  dikawasan area Batang Kali, Rasa, Ulu Yam, Gohtong Jaya dan Genting Highland boleh mendapatkan pengkhidmatan Cash On Delivery dari kami. Barang akan kami hantar ke rumah ataupun alamat yang anda berikan. Sangat jimat masa anda dan juga senang kan ? anda juga akan mendapatkan konsultasi terbaik dari kami untuk memilih pelbagai produk yang sesuai untuk anda.

 CYMERA-_20141206_084751.jpg

Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui Cara Daftar Ahli Shaklee..?? Mudah sahaja… hanya klik sahaja disini :


 join ahli shaklee sekarang.png

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya whatsapp  0176281787 

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

Related Posts

Keperluan Wanita Mengandung Yang Patut Kita Tahu

Percaya atau tidak, ramai orang di luar sana yang berkira untuk membelanjakan sejumlah uang untuk membeli Vitamin atau makanan tambahan yang lain, berbanding dengan membeli baju berbagai…

Spread the love

11 Nutrien Utama Yang Diperlukan Oleh Wanita Hamil

Tempoh kehamilan 40 minggu adalah 270 hari pertama daripada tempoh 1,000 hari. Pada masa ini, keperluan pemakanan wanita hamil penting untuk menentukan perkembangan kesihatan bayi. Pemakanan adalah aspek penting…

Spread the love

Bibir, Kulit Dan Kuku Akan Berubah Menjadi Pucat Bila Ibu Mengandung Menderita Masalah Ini

Pagi ini saya membawa anak ke klinik untuk pemeriksaan bulanan bayi. Sekarang usia bayi saya sudah masuk 4 bulan. Biasalah rutin bulanan. Tapi hari ini bayi humairah…

Spread the love

This Post Has One Comment

Leave a Reply

%d