Sakit Otot Ketika Bersukan

Seringkali kita mengalami sakit otot masa bersukan. Hal ini kadang-kadang terjadi kerana salah urat atau kurang senaman. Ramai orang melakukan aktifitas sukan seperti sukan bola sepak, futsal, badminton dan lain-lain nya tanpa melakukan senaman ringan dahulu sehingga mengakibatkan kecederaan pada otot maupun sendi. Ada baiknya sebelum melakukan aktifiti sukan melakukan warming up terlebih dahulu agar otot-otot badan tidak bekerja secara mendadak.


Nyeri otot setelah bersukan atau nyeri otot setelah melakukan aktifitas sering kali disebut Delayed Onset Muscle Soreness ( DOMS ),  ianya selalu terjadi apabila kita memulai aktifiti sukan yang baru dan tak biasa kita lakukan sebelumnya. Nyeri otot ini dihasilkan kerana otot kita bekerja lebih berat dari biasanya, hingga mngakibatkan kerusakan mikroskopis pada serat otot yang menimbulkan rasa nyeri dan kebas.


warming up boleh elakkan kecederaan otot

DOMS terjadi pada setiap orang yang melakukan aktifiti sukan, bahkan ahli sukan pun seringkali mengalaminya.  Tetapi nyeri DOMS ini akan hilang bila otot sudah terbiasa dengan beban yang bisa diberikan. Nyeri ini merupakan adaptasi yang dapat menimbulkan  stamina dan kekuatan pada otot saat sembuh. Aktifiti yang boleh memicu DOMS diantaranya seperti naik turun tangga, berjogging dan lari ke bawah, proses penurunan beban, push up atau squat.

Set sendi yang baik untuk DOMS

Salah satu cara untuk mencegah DOMS yaitu dengan memulai gerakan sukan baru secara perlahan-lahan. Dan anda juga boleh mengamalkan pengambilan makanan sihat dan seimbang juga mengambil makanan tambahan untuk menjaga kesihatan otot dan sendi. Tidak ada ruginya jika anda mengamalkan pengambilan makanan tambahan seperti Vitamin Shaklee yang saya sarankan kali ini. 
Diantara vitamin yang boleh anda ambil seperti Advance Jointh Health, ostematrix dan omega guard. Diantara manfaat yang anda akan perolehi diantaranya ;

ADVANCED JOINT HEALTH TABLET

  • Meningkatkan cushioning: Glukosamin membantu memeliharabrawan-cushioning perlindungan diantara sendi yang membolehkan mereka bergerak lebih bebas.
  • Memelihara tisu penghubung yang sihat: zinc , kuprum, manganese dan vitamin c membantu membina kolagen dan lain-lain komponen tisu penghubung yang memberi kekuatan dan struktur kepala sendi.
  • Meningkatkan keselesaan sendi: ekstrak Boswellia pantas membantutkan mekanisme respons stress tubuh untuk memperbaiki keselesaan sendi.

OSTEMATRIX bermanfaat

  • Menguatkan tulang
  • Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas
  • Meringankan stress
  • Memperbaiki masalah haid
  • Pengalkalian tubuh
  • Memperbaiki hiperaktifiti perut dan sakit gastrik
  • Magnesium yang manggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk memghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus; menghalang endapan kalsium; melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya penting juga bagi mereka yang mempunyao masalah fluktuasi glukos.
  • Zinc , boron, manganese, kuprum: memelihara metabolisme kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis.

Omega Guard 

  • bermanfaat untuk memelihara fungsi-fungsi sendi ( arthritis), paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis, memelihara fungsi-fungsi sendi dan gout dengan effective.

Pentingnya menjaga kesihatan otot, sendi dan tulang kita. Untuk itu anda perlulah mengambil set ini untuk anda dan anggota keluarga apabila anda selalu melakukan aktifiti lasak. Untuk dapatkan set ini sangatlah senang, anda hanya perlu klik BELI DISINI SAHAJA untuk membuat pembelian. Sangat mudah bukan bukan ? mulai saat ini tidak ada lagi hambatan anda untuk bersukan, kerana anda telahpun mempunyai cara-cara untuk menyelesaikan nyeri otot atau sendi semasa atau sesudah bersukan.

Rujukan : panduan nutrisi, page 97, 85, dan 82, http://klikdokter.com/rubrik/,

Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui cara daftar Shaklee..?? Mudah sahaja… hanya klik sahaja disini :
Cara jadi ahli percuma

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : barangan baby qaseh firdaus Email : [email protected]

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

This Post Has 3 Comments

  1. Apabila anda mengalami masalah sendi dan otot , anda boleh mengambil set sedni dan otot dari Shaklee, ianya boleh melegakan kesakitan anda. Amalkan pengambilannya setiap hari untuk kesihatan anda.

  2. I like set sendi ni. Setiap hari memang takkan miss amik set sendi ni. Antara vitamin yang wajib makan.. Mana tak nya, perempuan kan risiko alami osteophorosislbh tinggi dari lelaki. So, kene prepare dari awal lagi, dari usia muda lagi..^_^

Leave a Reply

%d