KALSIUM PENTING UNTUK TUBUH

Fungsi tulang sangat penting untuk menunjang atau menyangga organ yang lain. Tentunya tanpa tulang tubuh kita pasti tidak akan berdiri tegak untuk menyangga organ yang lain. Agar tulang tumbuh normal dan sihat tentunya kita perlu penjagaan sedari awal usia kandungan baby dalam tubuh ibu. Salah satu cara untuk dapatkan tulang yang sihat ialah dengan bersukan dan mengkonsumsi makanan yang sihat dan tinggi kalsium


Sumber makanan apa sahaja yang boleh kita konsumsi untuk menyihatkan tulang kita…? diantaranya ialah sumber makanan yang mengandungi vitamin D dan kalsium. Vitamin D sangat penting untuk tubuh kita untuk menyerap kalsium sedangkan kalsium pulak merupakan mineral yang sangat penting dalam tubuh untuk disimpan di dalam tulang.
Kecenderungan tulang menjadi rapuh amatlah besar yang mengakibatkan tulang menjadi mudah patah, berikut ini adalah makanan yang makanan yang sangat baik untuk menjaga tulang sihat dan kuat. 

SUSU
Susu banyak mengandung vitamin D dan kalsium, untuk mendapatkan hasil yang baik disarankan anda meminum sekurang- kurangnya 2,3 kali sehari. Ada banyak berbagai jenis susu dipasaran, tergantung anda untuk memilih jenis yang mana. Ada juga susu yang di formulakan untuk menjaga tulang agar tidak cepat bengkok atau kropos (rapuh). Ada juga susu yang khusus untuk menegelakkan osteoporosis awal. 

SAYURAN BERDAUN GELAP
Belum banyak yang tahu bahwa sayuran gelap seperti kangkung dan juga salad juga merupakan salah satu alternatif sumber kalsium non susu yang baik. 
Namun harus diperhatikan bahwa sayur bayam ialah sayuran berdaun gelap yang mengandung asam oksalat yang membuat kalsium yang terkandung di dalamnya tidak boleh diserap oleh tubuh manusia.

Ikan Keli
Sebagaimana kita tahu ikan keli banyak di konsumsi oleh masyarakat kita selain harga yang murah dan juga rasa yang sedap dan senang untuk didapatkan. 
Ikan keli juga merupakan sumber vitamin D dan kalsium yang baik untuk memperkokoh tulang. Dalam setiap 100 gram daging ikan keli terkandung sebanyak 15 mg kalsium yang berperan untuk menguatkan tulang.

Ikan Salmon
Vitamin D juga boleh diperolehi dari ikan salmon, dengan cukup mengkonsumsi ikan salmon maka keperluan vitamin D harian anda akan mencukupi dengan baik. 

Keju
Keju terbuat dari bahan yang sudah tentu banyak mengandungi kalsium. Keju jenis Mozarella memiliki jumlah kalsium yang sangat tinggi sehingga sangat tepat untuk anda konsumsi setiap hari.


Yogurt
Yogurt adalah sumber kalsium yang lebih banyak bila dibandingkan dengan susu. Jika anda adalah salah seorang yang susah atau allergic dengan susu, anda boleh menggantikannya dengan yogurt.

Brocoli
Brocoli adalah sumber vitamin D yang baik selain susu, kalsium dan sayuran berwarna gelap. Dan kandungan kalsiumnya yang tinggi hampir setara dengan kalsium pada secawan gelas susu. Ada banyak kandungan lain dalam brocoli, seperti sumber vitamin c, serat dan memiliki sifat untuk melawan ketumbuhan atau barah.

Itulah diantaranya sumber makanan yang mengandungi kalsium dan vitamin D, yang tentunya akan menyihatkan dan menguatkan tulang kita. Untuk mendapatkan tulang yang sihat amalkan pengambilan sumber makanan tersebut secara konsisten dan teratur. 

Anda juga boleh mengkonsumsi Vitamin atau makanan tambahan seperti OSTEMATRIX yang juga banyak mengandungi Kalsium yang tinggi. Dengan mengambil secara rutin setiap hari tentunya anda akan merasakan tulang anda semakin sihat dan kuat. 

Khususnya untuk ibu mengandung memerlukan kalsium yang tinggi dalam perkembangan janin dalam rahim. Pastikan anda mengambil kalsium setiap hari untuk mendapatkan kalsium yang cukup untuk tubuh  dan janin anda. 


Saya Nak BELI ini

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. —————————————————  Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : barangan baby qaseh firdaus Email : [email protected]

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

Leave a Reply