MAKANAN SIHAT UNTUK IBU MENGANDUNG

Pemakanan semasa mengandung amatlah penting untuk ibu dan bakal baby yang dikandungkan. Makanan sihat untuk ibu mengandung pada saat kehamilan 0-3 bulan sangatlah penting, karena pada saat itulah janin mulai tumbuh dan memerlukan berbagai vitamin dan mineral agar janin berkembang dengan baik. Tetapi jangan kita percaya pada ” mitos” yang mengatakan bahwa perlu menggandakan jumlah dan kadar makan sehinnga 2 kali ganda kerana mengandung. Karena pada hakikatnya yang harus kita lakukkan adalah makan 2 kali ganda makanan yang berkhasiat bukan menggandakan makan.

Bila kita makan berlebihan kita akan cepat gemuk dan yentunya baby yang ada am kandungan juga akan gemuk. Dan juga kemungkinan kita akan mengalami masalah kencing manis atau darah tinggi keran pola makan yang berlebihan. Dan masalah yang tentunya akan siap menunggu kita ialah masalah menurunkan berat badan setelah melahirkan nanti. 

Berikut ini adalah diantara makanan sihat yang boleh kita konsumsi semasa mengandung ,

SUSU
Susu penting untuk ibu mengandung untuk ketahan tulang. Pada masa kehamilan ibu sering sekali mengalami letih dan lemah. Hal ini perlu dihindari kerana apabila ibu mengalami keletihan akan terjadi melemahnya kualitas janin di dalam rahim ibu, apabila masalah ini tidak diatasi dengan baik akan mengakibatkan terjadinya keguguran baby dalam kandungan. Untuk itu disarankan agar meminum susu hamil yang mengandungi vitamin dan mineral yang akan membantu mencukupi energi yang di perlukan ibu dan baby agar senantiasa sihat dan boleh melakukan aktifitas harian dengan baik. 

TELUR
Selain mengandungi 12 vitamin dan mineral, telur juga adalah sumber protein yang sangat baik. Teur juga kaya akan kolin, yang secara keseluruhan mendorong pertumbuhan baby dan perkembangan otak. Bahkan mengandungi lemak omega 3 dan untuk perkembangan penglihatan yang baik.

IKAN SALMON
Tidak hanya kerana ikan salmon dipenuhi dengan protin berkualitas tinggi, tapi salmon juga merupakan sumber lemak omega 3. Kandungan gizi dalam ikan salmon ini sangat penting untuk ibu mengandung. Selain itu kandungan merkuri pada ikan ini yang rendah, bila dibandingkan dengan kandungan merkuri ikan yang lain yang amat tinggi. 

KACANG
Ada begitu banyak pilihan, manfaat kacang bagi ibu mengandung memang tidak diragukan. Dari semua jenis kacang, kacang buncis merupakan kacang yang terbaik dari semua jenis kacang kerana memiliki kandungan serat yang tinggi. 
Anda tahu bahwa protin sangat penting pada masa kehamilan, tapi mungkin anda belum menyadari bahwa serat mungkin akan menjadi teman baru anda menunggu selama 9 bulan kehamilan. Ketika kehamilan biasanya ibu akan selalu mengalami masalah sembelit, oleh itu pentingnya serat untuk dikonsumsi. 

SAYURAN BERWARNA GELAP
Manfaat sayuran untuk ibu mengandung memang sudah tidak boleh diragukan lagi. Contohnya bayam dan sayuran yang berwarna gelap lainnya yang sarat dengan vitamin dan nutrisi, termasuk vitamin A, D dan K, serta folat yang sangat penting. 

DAGING TANPA LEMAK
Daging adalah sumber protin yang berkualitas tinggi. Carilah daging tanpa lemak atau daging yang lemaknya telah diasingkan.

BUAH – BUAHAN
Makan berbagai warna sayuran serta buah – buahan seperti hijau, merah, orange, kuning, ungu, putih akan memastikan bahwa anda dan baby anda mendapatkan berbagai nutrisi. Setiap kelompok warna yang berbeza memberikan  vitamin, mineral dan anti oksidant. 

Disamping menjaga dan mengawal pemakanan ibu mengandung juga perlu untuk memakan tambahan seperti vitamin- vitamin untuk menunjang perkembangan kesihatan ibu dan baby yang dikandung. 

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

Related Posts

Set Mengandung Shaklee Terbaik Patut Cuba

Sememangnya wanita mengandung memerlukan Vitamin dan penjagaan yang rapi selama kehamilan. Bukan sahaja dari segi mental dan fizikal, wanita mengandung juga perlukan Vitamin untuk pastikan masa mengandung…

Spread the love

Leave a Reply