MANFAAT PISANG BAGI KESIHATAN KITA

Pisang adalah buah-buahan yang banyak ditemui di Malaysia ini, hampir semua bagian pisang boleh di konsumsi. Selain buahnya, kita juga mengenal jantung pisang yang selalu di buat sayur ataupun hidangan ulam-ulaman. Disebagian kawasan batang pisang atau badannya sering dijadikan makanan. Tak lupa juga daun pisang yang juga dijadikan sebagai pembungkus makanan, ataupun sebagai penghias makanan.

Diantara manfaat Pisang ialah :

  • Buah pisang kaya akan Vitamin dan serat
Tahukah anda bahwa pisang mempunyai 2 kali ganda karbohidrat dan lima kali ganda vitamin A bila dibandingkan dengan apel. Selain itu pisang juga kaya akan potasium. Maka dari itu bauh pisang sangat baik untuk kesihatan kita.

  • Buah pisang mengobati sakit gastrik
Jika gastrik menyerang anda makan lah buah pisang, maka sakit gastrik akan berkurangan kerana buah pisang memilki zat penangkal asam dalam tubuh sehingga dapat meredakan sakit gastrik.

  • Buah pisang boleh dijadikan mask untuk mengobati jerawat
Jika anda berjerawat, anda boleh menjadikan pisang sebagai alternatif mask. Caranya pun mudah, anda hanya perlu menghancurkan daging buah pisang yang telah matang secukupnya, kemudian oleskan pada kulit wajah yang berjerawat. Selanjutnya diamkan dalam selama 15-30 menit, lakukan rutin seperti ini setiap hari sampai jerawat anda berkurangan dan akhirnya hilang.

  • Buah pisang boleh meningkatkan mood
Selain boleh mengubati jerawat dan gastrik, memakan buah pisang juga boleh membuat anda menjadi ceria bergairah dan memiliki mood yang baik. Kalau anda sekarang tengah runsing ataupun gelisah, makanlah buah pisang insaaAllah anda akan kembali bersemangat.

  • Sebagai sumber tenaga
Kandungan karbohidrat dalam pisang boleh menjadi sumber tenaga dalam tubuh kita. Jika kita mengkonsumsi buah pisang 2 biji sehari, maka dapat meningkatkan daya tahan tubuh serta menambah tenaga dalam melakukkan aktifiti seharian kita.

  • Dapat menyembuhkan luka bakar
Anda mempunyai luka bakar ? jangan risau ubati dengan buah pisang. InsaaAllah boleh sembuh dengan segera. Caranya, haluaskan buah pisang kemudian sapu ke daerah kulit  yang terbakar untuk mengurangkan rasa sakit dan menyembuhkannya.

  • Mengalirkan oksigen ke otak
Buah pisang bermanfaat mengalirkan oksigen ke otak kerana pisang mengadungi potasium, sehingga buah pisang mampu membantu sirkulasi oksigen ke otak dan juga mencegah tekanan darah tinggi dan penyakit stroke.

  • Baik di konsumsi oleh ibu mengandung

Asam folat yang terkandung dalam buah pisang, bersifat mudah diserap oleh janin melalui rahim. Oleh itu mengkonsumsi buah pisang dianjurkan untuk ibu mengandung, tapi tentunya sesuai dengan keperluan tubuh dan janin.

  • Menjaga kesihatan saluran pencernaan

Serat dan karbohidrat dalam buah pisang dapat membantu mengatur sistem saluran pencernaan tubuh, dan membantu mengontrol gerakan usus agar tetap teratur. Selain itu Pektin yang terdapat didalamnya dapat meningkatkan sistem kerja pencernaan secara keseluruhan dan mencegah sembelit.

  • Mencegah stress

Konsumsi buah pisang secara teratur dapat membantu menyeimbangkan kadar potasium dalam tubuh. Kadar potasium yang cukup akan memberikan ketenangan pikiran dan menjauhkan diri dari stress.

  • Membantu memperkuat tulang

Kandungan prebiotik dalam buah pisang yang disebut Fructooligosaccharide akan membantu tubuh dalam menyerap nutrisi terutama kalsium yang terserap tubuh, maka keperluan tulang akan kalsium dapat tercukupi, sehingga resiko tulang terserang osteoporosis akibat kekurangan kalsium dapat dihindarkan.

  • Menurunkan resiko tekanan darah tinggi

Kadar kalium tinggi serta kandungan sodium rendah. Menjadikan buah pisang layak untuk di konsumsi untuk menurunkan resiko tekanan darah tinggi dan stoke.

  • Meredakan senggugut

Vitamin B6 dalam buah pisang boleh berperan  dalam meredakan rasa sakit ketika haid pada wanita.

  • Mengurangi efek nikotin pada tubuh

Bagi anda yang berkeinginan  berhenti merokok, dianjurkan untuk rutin mengkonsumsi buah pisang, kerana kandungan B6 dan B15 dalam buah pisang  dapat membantu mengurangi efek nikotin dalam tubuh anda.

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : barangan baby qaseh firdaus Email : [email protected]

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

Leave a Reply