Adakah Diet Boleh Membentuk Tubuh Menawan

Kecantikan dan kesihatan sememangnya berkait rapat dan saling berhubung satu sama lain. Bagaimana tidak, untuk dapatkan kecantikan yang anda idamkan sudah semestinya anda harus mengamalkan gaya hidup yang sihat dan mengambil makanan yang  seimbang. Untuk mendapatkan badan yang menawan sudah tentu anda harus mengawal diet pemakanan harian dan juga perlu bersenam.

 Diantara hal-hal yang harus anda patuhi untuk dapatkan bentuk tubuh yang anda idamkan adalah seperti :

  • Kita digalakkan mengambil makanan yag kaya akan nutrien  agar tubuh dapat berfungsi dengan lebih baik lagi. Pastikan makanan yang diambil seimbang dan mencukupi untuk keperluan tubuh.
  • Latih diri anda untuk selalu mengkonsumsi buah-buahan dan sayur-sayuran tanpa harus memilih warna atau jenisnya. Usahakan untuk mencoba mempelbagaikannya. Kerana hampir semua buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai nutrien yang tinggi. Jadikan buah dan sayuran sebagai menu wajib setiap anda menjamu selera.
  • Nasi merupakan makanan yang tinggi karbohidrat, cuba kurangkan kuantiti nasi yang diambil setiap hari. Jika anda telah menjamah nasi pada siang hari, usahakan untuk tidak makan lagi pada malam harinya.
  • Jangan mengelak dari pada mengambil makanan yang kaya protein seperti ayam dan daging. Usahakan mengambil ayam yang telah di buang kulitnya. Kerana dalam kulit tersebut terdapat kandungan lemak yang banyak.
  • Berdiet bukan bermakna anda harus melupakan makanan kegemaran anda. Anda boleh menikmati makanan kegemaran anda asalkan cara masakannya yang betul dan dalam kuantiti yang terkawal. Anda boleh memasak dengan cara merebus atau memanggang.
  • Walaupun makanan berkalori tinggi amat menyelerakan, namun cuba kawal nafsu makan anda. Usah terlalu mengikut perasaan dan mencuba memakan makanan tersebut.
  • Jangan pernah meninggalkan pengambilan susu setiap hari. Ambil sekurang-kurangnya segelas susu rendah lemak pada setiap hari. Jika anda tidak sesuai untuk meminum susu, anda boleh menggantikannya dengan soya atau susu berperisa lainnya.
  • Pilih untuk menyediakan makanan sendiri dirumah. Memasak dirumah membolehkan anda untuk mengawal penggunaan minyak  masak serta kuantiti lemak dalam makanan.
  • Tidak salah jika anda ingin mengudap snek, namun pastikan kudapan tersebut rendah lemak, tidak mengandungi bahan pengawet berlebihan dan garam yang tinggi. Jika mau anda boleh mengambil sandwich atau popia basah sebagai pilihan.
  • Jika anda ingin makan diluar, pastikan anda memilih makanan yang disediakan dengan cara yang sihat, bersih dan selamat. Minta saiz yang kecil atau anda boleh berkongsi hidangan dengan anak atau suami anda.

Dengan anda mematuhi hal-hal yang telah diterangkan tadi, diharapkan anda boleh mendapatkan bentuk badan yang anda inginkan. Semoga kesemuanya boleh anda patuhi untuk memastikan anda dapat mencapai impian anda mempunyai bentuk badan yang sihat dan cantik.

Rujukan: majalah keluarga harmoni

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : barangan baby qaseh firdaus Email : [email protected]

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

Related Posts

Mengapa Saya Masih Memilih Vitamin Shaklee Sampai Kini?

Alhamdulillah tak terasa dah masuk 10 tahun kaknil dan keluarga amalkan Vitamin Shaklee. Cepatnya masa berlalu kan? Banyak perubahan yang kami rasakan sejak amalkan Vitamin shaklee. Yang…

Spread the love

Doa Yang Bagus Untuk Wanita Amalkan Setiap Hari

Sebagai wanita banyak hal yang kita buat dalam 24 jam masa kita sehari. Perasaan bercampur baur, kadang sedih, gembira dan sebagainya. Wanita tak lepas dari emosi perasaan…

Spread the love

Menariknya Percutian Shaklee Tahun 2023 Ni

Dalam Shaklee ada hadiah percutian dalam dan luar negara yang diberikan kepada Shaklee Independent Distributor (SID) yang layak. Sudah tentu percutian ini amatlah dinanti-nanti dan amat berharga…

Spread the love

7 Amalan Gaya Hidup Sihat

Mengamalkan gaya hidup sihat adalah sangat penting untuk kita lakukan setiap hari, kapan sahaja dan dimana sahaja. Tak kiralah kita masih muda mahupun sudah meningkat umur. Amalan…

Spread the love

Inspirasi Dan Kata-Kata Motivasi Untuk Berjaya

Sebagai manusia, kita memang tidak lepas dari rasa rendah diri, tak merasa bagus dan tak percaya diri. Apalagi jika apa yang kita lakukan tak begitu menggembirakan hati….

Spread the love

Kisah Rumah Terbuka Kami Di Hari Raya 2023

Assalamualaikum sahabat, tak terasa dah hampir setengah bulan Syawal hari ini. Bagaimana hari raya anda semua? Sempat tak beraya bersama keluarga dan kawan-kawan semua? Macam kaknil sekeluarga…

Spread the love

This Post Has 2 Comments

Leave a Reply

%d