Rawat Kayap Segera Sebelum Terjadi Komplikasi Yang Teruk

Kayap juga dikenali sebagai herpes zoster dalam istilah perubatan. Ianya sejenis penyakit kulit saraf yang disebabkan oleh jangkitan virus varicella zoster ( VZV). Kayap selalunya menyebabkan keradangan satu urat saraf ( dermatone ) pada satu bahagian badan sahaja iaitu bahagian dada (thoraric) dan muka (trigeminal). Pesakit akan rasa sakit, kebas dan panas.


gambar dari google

Risiko-risiko utama panyakit kayap adalah:

  • Umur yang semakin meningkat (lebih daripada 50 tahun) dimana ketahanan sistem imun berkurangan 
  • Kelemahan sistem imun (pertahanan badan) kerana pelbagai sebab seperti jangkitan kuman human immunodeficiency Virus (HIV) dan kesan ubat -ubatan (seperti ubat steroid).

Sepanjang hayat seseorang itu lebih kurang 10 % hingga 30 % akan menghidapi penyakit ini.

Penyebab penyakit kayap adalah pengaktifan virus varicella zoster. Virus ini mula menghuni badan seseorang pesakit apabila dia  menghidapi penyakit cacar air (chickenpox), selepas cacar air sembuh, virus ini berhibernasi di dalam pusat saraf (ganglion). Apabila sistem imun menjadi lemah, ia menjadi aktif semula. Ia menyerang urat saraf dan menyebabkan keradangan saraf tersebut.

gambar dari google

Gejala dan Tanda – Tanda

  • Kayap selalunya menyebabkan  keradangan satu urat saraf (dermatome) pada satu bahagian badan sahaja. Ia lazimnya melibatkan bahagian dada (thoracic) dan muka (trigeminal).


  • Tanda terawal penyakit ini adalah rasa sakit, kebas dan panas dibahagian urat saraf yang terlibat, dengan demam, keletihan dan sakit kepala. Simptom tersebut dialami sebelum tanda-tanda  kulit timbul. Ia lazimnya dialami oleh 80% pesakit. Ia akan berterusan untuk 3 hingga 5 hari.

  • Pada urat saraf yang terlibat, tanda pertama adalah tompok-tompok  kemerahan yang menyakitkan. Selepas 1 hingga 2 hari, timbul gelembong -gelembong air yang kecil. Air ini di dalam gelembong-gelombong tersebut berwarna kekuningan. Dua hari kemudian, air tersebut akan menjadi semakin keruh dan akhirnya gelembong-  gelembong tersebut akan kering. Kulit kering (crusts) tersebut akan jatuh dengan sendiri dalam masa 1 hingga 2 minggu yang berikutnya.

Jika anda didapati menderita penyakit ini, jangan ambil mudah dan anda perlu mendapatkan rawatan segera bagi mengelakkan terjadinya komplikasi seperti berikut ini :

  • Jangkitan kuman

Jangkitan kuman mahupun bakteria serta pendarahan pada gelembong air di kulit antara yang akan dihadapi. Kadang – kadang gelembong itu mungkin merebak ke kawasan lain. Ini selalunya berlaku kepada pesakit yang lemah sistem imunisasi . Pesakit ini mungkin mengalami tanda-tanda  kulit untuk jangka masa berpanjangan.

  • Akan menjadi Buta

Jika kayap melibatkan bahagian muka, mungkin memberi kesan kepada mata termasuk menjadi buta dan kepada saraf facial menyebabkan paralisis otot-otot  muka (facial palsy). Kadang -kadang, kayap akan menyebabkan keradangan organ dalaman termasuk otak (meningoencephalitis), jantung (carditis), paru-paru (pneumomitis) dan usus (enterocolitis).

  • Sakit Berpanjangan

Komplikasi kronik yang lain adalah post herpetic neuralgia (kesakitan pada bahagian urat saraf yang terlibat untuk jangka masa yang panjang). Komplikasi itu selalunya dialami pesakit yang lebih tua (65 tahun keatas). kesakitan ini akan berterusan dan menjejaskan kualiti hidup pesakit. Komplikasi lainnya termasuk mata (keradangan mata dan menjadi buta) dan urat saraf tunjang.

Jika anda menghidapi penyakit ini, segeralah mendapatkan rawatan untuk mempercepat penyembuhan dan mengelakkan terjadinya komplikasi penyakit. Pada kesempatan ini saya ingin berkongsi cerita dengan anda, ada seorang customer yang membelikan Vivix untuk ibunya yang menderita penyakit kayap, dengan ijin Allah penyakit kayap yang diderita ibunya akhirnya pulih sepenuhnya. Vivix bukan sahaja untuk atasi penyakit kronik macam kencing manis, darah tinggi, kanser dan jantung bahkan ianya juga boleh tolong atasi penyakit kayap. InsaaAllah dengan ijinNya semua penyakit akan boleh diubati. Jom lihat testimoni dibawah ini. 

testimoni pengguna vivix atasi kayap

Didalam kajian makmal, ramuan Vivix telah menunjukkan ia memberi impak kepada empat mekanisme utama penuaan pada tahap seluler, yaitu: 

  • Melindungi dan membaiki seluler DNA
  • Memberi impak positif kepada pengawalan genetik
  • Menggalakkan biogenesis (pembentukkan baru mitochondria)
  • Melmbatkan pembentukkan protin AGE ( advanced Glycation End products).  

Vivix  meningkatkan tahap tenaga seluler

Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui cara daftar Shaklee..?? Mudah sahaja… hanya klik sahaja disini : 

 join ahli shaklee sekarang.png

Dimanakah anda boleh dapatkan Vivix ini ? Anda boleh mandapatkan vivix disini, dengan sekali klik sahaja. Sangat mudah bukan? nah tunggu apalagi, pesan sekarang ya. Untuk kesihatan anda dan seisi keluarga.



 beli sekarang juga.jpg

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : Qaseh Firdaus Shoppe Email : [email protected]

This Post Has 22 Comments

  1. Nila Anggraini

    Betul fisha….amalkan pengambilan vivix setiap hari untuk bantu atasi kayap ni.

  2. Nila Anggraini

    Alhamdulillah….teruskan ida beri atok tu vivix…insaaAllah boleh membantu . ..

  3. Nila Anggraini

    Ya warga emas imun sisitem semakin menurun…baik juga bila kita bagi vivix….

  4. oo baru tau rupanya kayap ni ada kaitan jugak dengan jika kita kena chicken pox ye..bahaya kayap ni..

  5. bysyiraishak

    Sy pernah kena kayap semasa awal 20-an..mungkin sistem imun lemah kot.memang sakit sebab kena di bahagian pinggang.susah nak tunduk especially masa nak solat.
    seksa.masa tu just sapu krim dan makan ubat jee..x tau ada supplement yg dapat membantu pesakit kayap

  6. mama hantek

    WooOo bahaya juga ye kayap bila baca komplikasi kayap huhuhu

  7. Akak Vitamin

    Teringat makcik saya pernah alami kayap ular dulu. Ada orang kata kalau kayap tu bertemu, ia boleh bawa maut.

  8. suri

    jangan biarkan ia melarat dapat rawatan dengan tepat.

  9. Nila Anggraini

    Betul tu mak Jemah……awasi kanak-kanak yang terkena chiken pox.

  10. Nila Anggraini

    Jangan anggap sepele pasal kayap ni..boleh menjejaskan kesihatan kita.

  11. Nila Anggraini

    Ya ada orang tua kata…saya pun dengar juga..tapi belum pernah nampak kayap ular macamana.

  12. Chicken pox tu cacar air eh?ingat chicken pox=demam campak hehe..apapun, anak saya tgh chicken pox sekarang ni.Memang 100% kena jaga. Lagi2 baru umur 2 tahun ni. Apapun, saya sangat2 fobia dengan kayap ni. Pernah kena kayap hampir nak sambung tu dulu. Paling penting sekarang, Vit C memang tak tinggal.

Leave a Reply