Sikap dan Perbuatan Orang Tua Yang Berbahaya Bagi Perkembangan Anak

Ibu bapa adalah contoh dan panutan bagi anak-anak. Setiap tindakan dan perbuatan kedua ibu bapa secara tidak langsung akan ditiru oleh si anak. Pentingnya bagi kedua orang tua menjaga tingkah laku mereka dihadapan kanak-kanak. Agar kanak-kanak  tumbuh menjadi anak-anak  yang baik dan mempunyai perilaku yang sopan, baik itu dari segi sikap dan tindakan. Terutama sekali bagi si manja yang baru sahaja mengenal alam kehidupan.


sikap orang tua menjadi ikutan kepada kanak-kanak

Orang tua merupakan cerminan kehidupan untuk  anak-anak. Sebab orang tua lah yang mendidik dan membesarkan kanak-kanak  hingga dewasa. Selain itu orang tua juga merupakan sosok yang berperan penting dalam sebuah rumah tangga. Seperti ayah, anak  menjadikannya sebagai seorang yang gagah dan dikagumi. Untuk itu tidak hairanlah kanak-kanak  meniru segala hal yang dilakukan oleh orang tuanya.


simanja cepat meniru apa yang dilihatnya

Setiap perbuatan yang dilakukan oleh anak-anak umumnya  tidak terlepas dari apa yang mereka saksikan dan mereka dengar dari lingkungan  sekelilingnya. Hal tersebutlah yang kemudian mereka cuba realisasikan dengan cara menirunya.

Sebaiknya orang tua tidak melakukan hal-hal seperti berikut ini, agar hal-hal yang berbahaya tidak berlaku dalam perkembangan mental dan fizikal anak-anak

  • Perbuatan atau tingkah laku

kanak-kanak  cenderung meniru perbuatan orang tua mereka. Pastikan anak-anak anda tidak melihat perbuatan  anda yang tidak sepatutnya seperti contoh kecilnya sahaja seperti kentut sembarangan, buang sampah sembarangan, melakukan aksi-aksi berbahaya seperti memanjat ataupun menggunakan senjata tajam dihadapan mereka.

  • Merokok

merokok merupakan kebiasaan buruk bagi seorang ayah dilakukan dihadapan anak-anak. Hal ini juga akan berpengaruh terhadap pola pikir kanak-kanak  yang beranggapan merokok adalah perkara biasa dan diperbolehkan. Anak-anak  akan cenderung untuk berpikir bahawa segala sesutu yang dilakukan orangtuanya didepan anaknya dianggap menjadi sesuatu hal yang legal mereka lakukan. Jika hal ini terjadi maka bahaya yang paling ditakutkan akan terjadi yakni sang anak akan meniru dan belajar untuk merokok. Hal seperti ini sudah banyak dibuktikan saat ini, misalnya sahaja budak sekolah tingkatan 2 atau 3 sudah pun mulai merokok.

  • Bertengkar

Dalam sesebuah rumah tangga memang kerap terjadi permasalahan. Dan pastinya tidak dinafikan akan berakhir dengan pertengkaran antara suami isteri. Baik pertengkaran kecil mahupun besar mungkin pernah terjadi dalam rumah tangga. Namun sebaiknya, seberapa kecil ataupun besar masalah yang dihadapi sebaiknya orang tua boleh menjaga agar tidak di ketahui oleh anak-anak. Sebab hal ini akan membawa kesan negatif kepada mereka. Jika sudah terlalu sering terjadi pertengkaran di dalam rumah tangga dan si anak selalu mendenagr atau melihat sendiri ibu bapa bertengkar akan sangat berbahaya sekali bagi si anak. Mungkin si anak akan merasa tak selesa dan mungkin memiliki hasrat untuk keluar rumah. Jika hal ini terjadi akan muncul dampak yang lebih berbahaya kepada si anak kerana tidak mustahil si anak akan terjebak dalam pergaulan yang salah.


anak permata yang harus dijaga dengan baik

Demikianlah serba sedikit tentang perilaku orang tua yang berbahaya bagi anak-anak yang boleh kita renungkan agar anak-anak  kita tidak menjadi mangsa atas perbuatan kita. Diharapkan anak-anak  kita membesar menjadi anak-anak  yang sholeh dan berprilaku baik. Diharapkan orang tua boleh berhati-hati dalam bertindak agar tidak menjadi contoh yang buruk kepada anak-anak  dirumah.


gambar hiasan

Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui cara daftar Shaklee..?? Mudah sahaja… hanya klik sahaja disini : 

 join ahli shaklee sekarang.png

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : Qaseh Firdaus Shoppe Email : [email protected]

Spread the love
Suri rumah sepenuh masa dengan 3 cahaya mata yang aktif berblog untuk berkongsi kebaikan untuk semua.

This Post Has 12 Comments

Leave a Reply

%d